lördag, april 03, 2010

Läsdagboken april 2010


Smithy Ide är drygt 40 år. Han är fet, nedsupen och tragiskt ensam. Då föräldrarna i början av romanen dör i en bilolycka och han i samma veva får veta att hans psykiskt störda syrra också dött tar han helt sonika sin gamla Raleigh (cykel) och ger sig ut på en cykeltur västerut över den amerikanska kontinenten.
Han cyklar och cyklar och cyklar och cyklar. Han cyklar i vartannat kapitel. I de andra kapitlena gör vi istället en resa i Smithys minne. Cyklandet och resan i minnet fungerar som en slags välgörande rening hos Smithy, inte bara kilona rasar utan han blir vän med sig själv.
Vi som kan vår litteraturhistoria gör nu en resa i minnet till antika greken Aischylos visa ord som helt kort kan sägas sammanfatta temat i Jag minns att jag sprang: "Genom lidande föds visdom".
Och Smithy Ide lär sig genom de inre och yttre vedermödorna.
En riktigt gullig roman som har några år på nacken. Väl värd att läsa.
Trevlig läsning

3 kommentarer:

  1. Har du läst "Flickan från ovan"? Laddade hem den filmen nyss :)

    SvaraRadera
  2. jep, den har jag läst. Lääänge sen. Borde nog läsa den igen eftersom jag blev helt förstummad över att man gjort en film på den. berätta sen vad du tyckte om filmen.

    SvaraRadera
  3. Jao, har bränt ut en kopia till dig som jag skickar upp snarast möjligt

    SvaraRadera