tisdag, maj 25, 2010

Läsdagboken maj 2010


Jag förutsätter att ni, kära vänner saknat mig här på bloggen. Men nu är jag här igen, fullspäckad med nyheter. Vi börjar med lite uppdateringar ur Läsdagboken först.
¨Jag var på resande fot i förra veckan. Tillsammans med kollegan Lena besöktes Göteborg för en inspirerande konferens i entreprenörskapets förtecken. Vi reste med tåg. Och resan tog många timmar. Men hur sysselsätter man sig då, kan man undra. Vaddå, vi är ju bibliotekarier. Förvisso blonda men bibliotekarier är helt och hållet outtröttliga vad gäller läsning.
Jag läste ut Sarah Waters oerhört bra roman Främlingen i huset.
Wohoooo! utbrister jag i litterär extas. Det här är en riktigt bra bok. Lite spökerier, lite tafatt kärlek, lite engelsk landsbygd, lite förfallen herrgård, lite efterkrigstid, lite nobless och lite underklass i en härlig soppa. Den här bokens stora styrka är språket. Som alltid när det handlar om Sarah Waters. Hon skriver mångfacetterat och genomtänkt och innerligt får därför karaktärer, miljö och handling att bli ett optimalt konstverk.
Boken andra styrka är maktperspektivet. Överklass möter underklass och underklassen förkroppsligad av vår manlige karaktär får en (underbygger) sin maktposition gentemot den kvinnliga överklasskvinnan som nu är tragiskt fattig. Vem är beroende av vem? Varför blir nångon beroende av en annan någon? Ja, det är frågan, kära vänner.
Det är spännande och bitterljuvt med en oväntad twist på slutet.
Trevlig läsning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar