onsdag, juni 16, 2010

Läsdagboken juni 2010

I fredags, innan jag gick på semester, lånade jag hem fyra deckare från bibblan. Tre har jag redan nämnt. Jag har sparat den bästa till sist.

Nicci French är en pseudonym för journalistparet Sean French och Nicci Gerrard. Nicci Fench skriver oerhört bra och suggestivt om det som kan ses som våra värsta mardrömmar. Det är inte sällan suggestivt surrealistiskt. Böckerna handlar ofta om passion och galenskap, och Nicci French lyckas alltid få dig och mig att känna den växande skräck och ångest som de kvinnliga huvudpersonerna drabbas av.

Jag älskar Nicci French för hon lyckas få mig att bäva. Jag får ont i magen av hennes thrillers (eller heter det thrillrar?)

Den här romanen Att dö två gånger kretsar kring den hetsiga och energiska Holly Krauss. Hon är framgångsrik entreprenör och har den typen av personlighet; aktiv, hetsig, energisk och drivande. Och självutbrännande. Hon är gift och har den bästa vännen man kan ha. Holly Krauss blir ordentligt packad en kväll och hamnar i sänghalmen med en främmande man. Han blir ett hot.

Hennes liv börjar gå snabbaresnabbaresnabbare och SNABBARE. Holly Krauss tappar fotfästet helt och hållet. Saker och ting börjar hända. Holly köper och köper och köper. Hon förlorar pengar på poker, hon blir misshandlad, hon går ut i nattlinne och blir tagen av polisen. Hela Hollys liv är ett sammelsurium, ett luddigt töcken. Hon hamnar på psyket. Hon försöker begå självmord.

Och vi följer hela skeendet med ont i magen. Vad är det som händer?

Det är klart det finns en orsak, en syndabock. Vem det är som förstör Hollys liv, hon själv eller någon annan?

Hisnande spännande. Rafflande fartigt. Läskigt. Det är de epiteten jag ger den här underbara thrillern.

Trevlig läsning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar