onsdag, juli 14, 2010

Ett historiskt A


Jag har i likhet med min kära kollega Den luttrade bibliotekarien antagit en bokutmaning på temat historiska romaner som bloggaren Bibliotekarien läser utmanat oss bokläsare med.
Varför är jag med? naturligtvis eftersom jag älskar historiska romaner BIG TIME!

I begynnelsen av bloggutmaningen låter det på detta viset:

1. Berätta först om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven A?
Artemisias passion av Susan Vreeland om den fantastiska barockkonstnären Artemisia Gentileschi (1593-1653) Utgår från fakta om hennes målningar även om romanen är fiktiv.
(Vilka underbara och också makabra målningar hon gjorde)

2. Nämn därefter en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven A?
Jean M Auel och hennes böcker om cro-magnon- och überkvinnan Ayla. Här snackar vi historia, minsann, vi hamnar i stenåldern...N äää, jag gillar inte den typen av präktiga karaktärer som Ayla representerar. Om Auel någonsin färdigställer den sista av romanerna så kan vi säkert vänta oss att Ayla uppfinner den allra första datorn. (Ironi, kära vänner)

3. Lista slutligen minst två, gärna en av varje, av historiska romaner med handling från Antiken (tid) och/eller från Amerika (plats)?
Antiken: Conn Igguldens romantrilogi Kejsaren om den romerske kejsaren Caesar (Roms Portar, Svärdens fält och Krigets gudar) Jag måste de facto nämna alla tre, ju....Gladiaotorspel och politiska intriger och en hel massa action finns i dem.
Amerika: Måste naturligtvis bli Alex Haley och hans fantastiska böcker Rötter och Queen om slaveriet i USA.
Se där, jag fixade första delen i utmaningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar