tisdag, februari 15, 2011

Oj vad jag svär

”De svenska svordomarna har av hävd hämtat sina motiv från i huvudsak tre ämnesområden, nämligen religion, avföring och i viss mån könsorgan.” Så kan vi läsa i Nationalencyklopedin.
Hur bygga upp en svordomsharang enligt dessa kriterier då? En svordomsharang med ord som inte normalt används? Det kan väl inte vara så väldans svårt? Eller??!

Ponera nu att jag är fly förbannad på min nyss påkomne otrogne fähund till make ( Jag vill direkt framhålla att detta är ett alldeles hypotetiskt exempel). Men OM, då är jag naturligtvis i min fulla rätt att ösa min förbittrade galla över makens promiskuösa beteende med sin sängkammarkamrat under en av hans många turer ute i landet.

Enligt religionskriteriet (men vi lever faktiskt i ett sekulariserat samhälle så då är gudarna nåt annat, till exempel en idrottshjälte: ”Din förbannade promiskuöse zlatanska tigerwoodsian!

+enligt avföring: Din förbannade promiskuöse zlatanske tigerwoodsian, du är inget annat än en muhleggsk ozonstinkande defekation!

+ enligt könsorganskriteriet: Din förbannade promiskuöse zlatanske tigerwoodsian, du är inget annat än en muhleggsk ozonstinkande defekation med falloskomplex.

Detta var väl ord och inga visor....

2 kommentarer: