onsdag, mars 02, 2011

Tidig tystnad tarvar tankeflöde

Jag har blivit oerhört morgonpigg. Eller är det sömnlöshet? Måste vara GI-maten. Nu, idag, har jag nämligen varit vaken sedan 4.00 och sett det trolska månskenet lysa upp rummet. Så, vad gör man i denna arla stund månne?

Kör 3 x 20 per arm med mina lila hantlar.
Kör lite situps.
Läser en bok.
Dricker dagens enda kopp kaffe.
Stryker en blus.
Funderar över vilken frisyr som gör Heidi idag. Är jag bohem, chic, elegant eller naturlig kanske?
Hatar Khaddaffi.
Mediterar.
Tänker på statistikbeståndet. Vad fasiken vad det är traggligt att söka i SCB:s databaser.
Grämer mig över att jag upptäckte doktorandtjänsten för sent för att söka.
Längtar till jobbet. Jag älskar ju mitt jobb och allt omkring det.

Eller nåt.

Enligt en artikel i någon av alla hälsotidningar fanns dock en artikel som menade att människan tänkte 50 000 tankar varje dag (tycker jag är himla lite). Och så lärde artikeln oss verktygen för att fokusera, underförstått tänka mindre eftersom hjärnan riskerar att bli INFORMATIONOVERLOADED.

Själv blir jag rädd för det där mindfulnesskonceptet eftersom jag tror att om man slutar tänka och slutar låta tankeflödet bara komma så slutar man utvecklas och blir till slut en amöba.

Men framförallt så njuter jag så oerhört av den tidiga tystnaden. Bara jag och katten och mina kära morgontidningsbudkollegor är uppe.

Nu ska jag gå och se vad garderoben har att erbjuda idag.

Gomorron på er.

4 kommentarer:

  1. Men visst är det väl härligt att vakna sådär tidigt. Vi kanske ska börja ringa varandra surra lite?
    Just nu tänker jag väldigt mycket så min siffra är nog mycket högre misstänker jag.

    SvaraRadera
  2. Vilken katt? Jag tror att Dorre är mer morgonpigg. På tal om det så är du galen. FYRA?! Stört.
    Vilken frisyr blev det?

    SvaraRadera
  3. Det enda jag kan säga att den dagen jag vigde mitt liv till att studera så blev jag mer allvetande. Och jag tror redan att jag lider av informationsflödesoverload. Ibland Heidi. skulle jag vilja vara den där låntagaren som bara, jaha kan man låna ljudböcker eller bara vara den där som inför ett val bara säger, nä men det blir väl som vi alltid röstat eller vaddå är det val i år. Genus, vad är det? GI...nää vi kör stenhårt med köp tre betala för 1 på Dollar Store, får så mycket godis då... =)

    SvaraRadera
  4. Mona: så himlans härligt att vara uppe tidigt:)
    Matilda: Dorre var det ja. Galen? Njaaaa...Frisyren: rufsigt luftigt och ledigt:)
    Grynet: Tänk vad skönt det skulle vara att vara loj. men tänk vad tråkigt det skulle vara oxå:) Vi ska vara glada för att vi tänker. och vågar tänka.

    SvaraRadera