onsdag, juni 29, 2011

Jag lyfter på hatten för Philippa Gregory och Carin Gerhardsen



Philippa Gregory är som tidigare nämnts en av mina absoluta favoriter när det handlar om historisk fiktion. Hennes skildringar av i synnerhet damerna kring potentaten Henrik VIII:s hov är briljanta för att inte säga lysande. Just i I drottningens närhet är det dock Hannah, en judisk flickas öden som synsk narr (!) och vän till såväl Blodiga Maria samt Elizabeth den första, som vi får följa. Alltid spännande. Alltid genomtänkt.



Nästa bok som fått följa med mig på cykelturerna mellan hemmet i valbo och arbetet på stadsbiblioteket är Carin Gerhardsens tredje bok i Hammarbyserien, Vyssan lull. Den har blivit oerhört hyllad och jag bara kände när jag hittade mp3-boken att nu jäklar, nu är det dags!


Klassisk uppbyggnad enligt den grekiska dramaturgins perfekta form. Innehållet för också tankarna till den grekiska tragedin som ju satt normen för vad ett perfekt drama/tragedi ska ha för ingredienser. Hämnd, skuld, absolution i ett rafflande tempo.

Så, kära läsande vän som vill ha tips från en bokslukare av rang, ska du läsa bara en deckare i djungeln av de aldrig sinande deckarserierna som ständigt överröser oss ska du läsa Carin Gerhardsens böcker. För bättre än så här blir det faktiskt inte!




Trevlig läsning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar