onsdag, juni 01, 2011

pratig Högre än alla himlar


Jag försökte ju tappert läsa Louise Boije av Gennäs senaste roman Högre än alla himlar när den kom ut förra året. Men jag lade ner den eftersom den kändes så otroligt banal och pratig. Nåja, nu har jag gett den en chans till och till min förvåning kom jag igenom den. Helt och hållet. Så dålig är den inte även om den är typ etthundra sidor för lång och en aning spretig.

Första delen i en trilogi (jojomensan. En trilogi igen) som kretsar kring sex vänners liv och relationer med början från millennieskiftet och framåt. Vännernas historier skildras mot bakgrund av dagsaktuella samhällshändelser som Estoniakatastrofen, 9/11, mordet på Anna Lindh för att nämna några. Händelserna diskuteras av de sex vännerna och tar alldeles för mycket utrymme i boken. Ungefär hundra sidor för mycket. Därtill kommer de sex vännernas personliga inre resor in och analyseras bit för bit.

Så dålig är den inte men jag kommer nog inte vara först i kön på bok nummer två om jag säger så. Eftersom jag gillar svensk samtidslitteratur så jag kommer nog vara nummer två i kön...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar