torsdag, juli 21, 2011

Vad gör en bibliotekarie hela dagarna? Svar på tal!

Jag ställde frågan på Gävle Biblioteks Facebooksida och hänvisade till en googlesökning. 815 träffar blev det. Och när du läser runt på sidorna märker du att de allra allra flesta inte har en susning om vad vi egentligen gör, hur vi förvaltar våra hundratals akademiska poäng. Läs Flashbacktråden själv och undra om du inte själv tillhör gruppen som lätt föraktfullt fnyser åt bibliotekarieyrket.

Men så här är det på mitt älskade jobb:

Stämplar in före 7.50, lastar av mig ytterkläder och väskor. Trippar ner till ”mina” avdelningar och sätter upp återlämnade böcker, städar upp och organiserar i hyllorna efter gårdagens besökares letande. Oj, där stod en bok helt fel och en till och en till, undrar om någon letat efter dessa? Står en bok fel är det nästintill omöjligt att hitta den, därav vårt system och därav vårt ideliga städarbete i hyllorna.

Ser att det finns trasiga böcker, en här, en där och en till. De verkar ha blivit sönderälskade många gånger om. Är det en viktig bok? Måste jag komplettera med en ny eller finns det en annan titel som passar lika bra? Beslut, beslut, beslut

Fru A och herr B och tvillingarna C och D ska studera på högskolan och behöver en del kurslitteratur. Var finns den? Köpa in eller fjärrlåna? Vilket bibliotek äger den?

Herr X vill ha företagsekonomisk litteratur på japanska. Har vi den? Jadå, vi har en helt ny tack vare att herr Y gjorde ett inköpsförslag tre månader tidigare och jag köpte in den.

Nya Läckberg har kommit ut och vi har 50 i kö. Jag köper in 8 exemplar så att låntagaren inte behöver vänta alltför länge. Räcker det? Om jag köper 8 Läckbergare kan jag inte köpa in den eller den boken. Vad ska prioriteras? Beslut, beslut, beslut.

Vilka böcker ska köpas in, vilka böcker kommer att ges ut i höst, och hur mycket pengar har jag att röra mig med?

Hur funkar Facebook, bloggar, Twitter? Hur gör man ett e-postkonto? Hur betalar jag räkningar på nätet? Vad är internet? Hur skriver jag ett mejl?

Var hittar jag en aktuell vetenskaplig artikel om hjärnblödningar, om samernas livsförhållanden i Sarek, kvinnlig omskärelse?

Kan jag tolka åt en ny svensk och/eller skriva ett brev till myndigheterna?

Barnen spyr på barnbibblan och det måste torkas upp. Herr L är lite för överförfriskad. Polis eller inte?

Nyblivna föräldrar behöver information om bäbisar, bäbismat, bäbissjukdomar och bäbisböcker, Fröken S med dyslexi kan inte läsa en vanlig bok, vad finns det för möjligheter för henne.

Vad är en vegan, finns det kokböcker? Var finns kokböckerna?

Hur många företag i området driver catering, hur många anställda har de, vad heter befattningshavarna?

Böcker på lätt svenska, ljudböcker, storstilsböcker, streamade ljuböcker, e-böcker, läsplattor, Ipads, Iphones, Ipods, körkortsböcker på CD-rom, tevespel, DVD-filmer, databaser med mera med mera med mera.

Författarkvällar, tevespelskvällar, föreläsningar, litteraturquizzar, rådgivning, informationssökningshjälp, visningar, tolkningar, inköp, organisering, gallring så nya böcker får plats i hyllan, bokstölder som ska ersättas

En bibliotekarie har en del att göra under dagarna så att alla, precis alla i kommunen får det hon eller han behöver och vill ha

Vi bibliotekarie kan service och vi kan information.

Häpp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar