fredag, augusti 05, 2011

Böcker böcker böcker dessa härliga böcker!



Malin Persson Giolito blev en mycket mycket trevlig författarbekantskap. Så himla trevlig att jag redan läst två böcker av henne. Bara ett barn är på många sätt en skrämmande obehaglig läsning då den sätter fokus på barns utsatthet och tecknar en osmaklig bild av konsekvenserna då samhället sviker ett barn. Titeln kan tolkas samhällskritiskt eftersom den kan sägas andas nedsättande cynism avseende barnets existensberättigande: när myndigheter inte tar sitt ansvar utan släpper taget eftersom det handlar om just "bara ett barn". Väldigt bra jobbat Malin Persson Giolito!!!



Och så kommer vi då till en omläsning av en underbar romanserie! Maken ville gärna prova på att lyssna på en bok för allra första gången och jag är ju inte bibliotekarie tillika manisk ljudboksslyssnare samt litteraturförmedlare för intet. Undertecknad plockade hem en meter ljudböcker som jag trodde skulle passa maken och mig under vår långa resa till vildmarken. Valet föll på Per-Anders Fogelströms Mina drömmars stad.


Trodde ni att jag skulle vara utan läsning under mitt fjälltrippande? Ja, då trodde ni fel.

Efter många om och men och mängder av lovord över Marianne Cedervalls romaner om Mirjam och Hervor har jag bestämt mig för att i skenet av pannlampan insvept i min überdyra dunsovsäck njuta av den cedervallska Svinhugg.


Jag önskar mig och maken trevlig läsning


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar