fredag, augusti 26, 2011

Jesus och jag går på shoppingturne

Sitter på tåget på väg till kära storasyster Nina. Min rosa Dramaten är fylld med filmer, fyra från bibblan och tre från hemmakväll. Undrar du vad vi ska sysselsätta oss med? Nä, det ante mig. Det verkar ju vara rätt så uppenbart såtillvida du inte är en korkboll, vill säga.

Nåväl, tåglektyren består av teologisk litteratur, Jesus, Paulus och kärleken av Stellan Ottosson. Det är nämligen dags att fräscha till kunskaperna om världshistoriens meste rebell, Jesus. Ids man inte plöja igenom de bibliska , många gånger ickeläsvänliga texter kan man vända sig till herr Ottossons två verk som ger en mer lättillgänglig version av såväl de gammaltestamentliga texterna som nya testamentet. Fattar man inte Bibelns poetiska och luddiga och metaforiska texter är herr Ottosson mannen du vill fika med.

Nej, jag är inte religiös men jag liksom många andra är ju intresserade av andliga spörsmål...

Förresten, jag ska ju göra något så profant som att shoppa med syster yster! Undrar om den gammaltestamentliga guden anser att det är lämplig sysselsättning för en puderkysst, mascaratyngd blekt blondin? Ärligt talat, jag tror i alla fall Jesus skulle blinka med ögat och säga; Go, blondie, det är du värd! Just eftersom han är em sån Go kille;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar