söndag, februari 28, 2010

Jag sätter kaffet i halsen!

Tänk, det händer att jag ibland längtar till pensionen. Ja, det är sant. Jag vill sitta i min gungstol och läsa böcker. Jag vill måla tavlor hela dagarna. Jag vill lunka på i livet i en betydligt mer behaglig takt än den jag har nu. Jag vill slippa stressa. Jag vill ha ett gott liv med en god maltwhisky och starkt kaffe och en cigarill. Varje dag. Ja, varje dag vill jag ha det skönt eftersom jag vid uppnådd pensionsålder betalat en sjujäkla massa slantar i skatt. Och när jag väl är där, om sisådär 25 år, då är jag värd en guldkantad värdig tillvaro. Kan man tycka. Kan man tycka ja.

Men så kommer det tydligen inte bli, läser vi med fasa i Aftonbladet. För gammal och pensionär i Sverige är numera synonymt med fattigdom och beroende och inte ens KAFFETÅREN får man ha kvar.

Upprop till kafferosterierna! Sponsra äldrevården nu så våra gamlingarna får sitt kaffe. Varje dag. Både påtår och tretår och fyrtår också!

5 kommentarer:

  1. Undrar vilket format jag kommer att bränna filmer till dig på, när du är pensionär. Nu är det ju DVD, men om 40 år kommer nog skivorna att vara väääldigt små. Eller raka motsatsen? Vinyl är ju inne igen, så varför inte låta formatet växa =)

    Japp, sånt tänker en tekniknörd på.
    kram!

    SvaraRadera
  2. Ha ha haaa...varför inte? Trenden har ju gått till mikroformat under lång tid nu så snart är alla medier så små att de inte syns. och när nåt inte syns så finns de inte. Den mänskliga hjärnan fattar inte det där, så den naturliga utvecklingen borde bli ett större format. Egentligen. Film på vinyl? Jaaa, varför inte

    SvaraRadera
  3. Fast film på vinyl har vi redan haft i Laserdisc- och CDE-formaten, dock slog de aldrig riktigt igenom, men ändå =).

    Jag tror nog att utvecklingen kommer gå så pass långt att vi dumpar fysiska produkter helt och istället kör allt via internet, alternativt ett USB-minne.

    Varför inte? =)

    SvaraRadera
  4. Låter som en riktig klok och teknik nörd kille den där Sebastian.

    SvaraRadera
  5. Näää...våra hem kommer att bli oerhört minimalistiska om allt fysiskt bara försvinner och blir elektrovågor (eller vad det heter på teknikspråket....)Fördel? Lättstädat. Nackdel? Tomt.

    SvaraRadera