söndag, februari 28, 2010

Läsdagboken februari - Läget i Twilight-sagan (just nu: klimax)


Nu har jag inte många minuter kvar av den sista delen i Stephanie Meyers Twilight-saga. Och det har varit lite sisådär med driv i romanen under några timmars lyssning. Lite småtrist faktiskt. Men Meyer kämpar tappert på för att försöka hålla något slags liv i läsningen och i lyssnande stund så pågår en kamp där goda vampyrer står mot onda vampyrer. De goda vampyrerna flankeras naturligtvis av de goda varulvarna. Orsaken till den här gastkramande och så småningom kanske bloddrypande konflikten är naturligtvis vår egen goda Bella Swan.
Bella Swan har nu blommat ut till den "vackra svanen" som det ju var meningen att hon skulle bli (är vi förvånade?) och hon står just nu sårbar men rakryggad och orädd likt Jeanne D´Arc främst i frontlinjen med sin snabbväxande vampyrhybridavkomma i famnen. (Förvisso, kära vänner, här passar nog madonnaliknelsen bättre). Bella med baby står öga mot öga med the evil vampires som kommit direkt från Italien.
Nu berättar jag inget mer helt enkelt eftersom jag inte kommit längre:)
Det har ändock varit en mycket trevlig litterär bekantskap och jag är nu såhär i avslutningsskedet glad att jag valde att läsa böckerna eftersom jag ville förstå hajpen kring dem.
Och kära vänner, jag fattar.
Trevlig läsning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar