söndag, februari 28, 2010

Nya böcker att bada bastu med och bacillspridande biblioteksböcker kanske man ska undvika att sova med?

Jag shoppade loss igår på bokrean. Sex titlar blev det varav en jättefin bok om teckning. Och en inredningsbok. Och en bok om orkidéer (alla mina orkidéer kolar vippen ju, men nu ska det bli andra bullar). Och tre romaner varav en den typen av intellektuella deckare jag gillar (hoppas jag i alla fall).

Och jag märker att bokhyllan inte kan rymma mycket mer. Vad gör man då? Allaredan har jag placerat ut böcker i fönstren främst i syfte att få upp blommorna på höjden lite mer. Vidare har jag placerat ut dem på diverse bänkar, på stafflier och på tavelhyllor. Men jag kommer aldrig att ha en boktrave som sidebord, där går gränsen för min boksamlarmani.

"Men hallå, hallå, hallå du är ju bibliotekarie!! Låna böcker istället. Det är ju GRATIS!" hör jag röster ropa uppfordrande åt mig. Förvisso, kära vänner, jag tillbringar många sköna timmar i böckernas värld och jag har fenomenal tillgång till alla bokliga nyheter i stort sett precis när jag vill. Jag lånar, oj vad jag lånar. Men ibland vill man bara sätta sprätt på slantarna på sköna böcker som jag faktiskt kan bada bastu med, som jag kan ha med mig i badkaret, som jag kan göra hundöron i...och som en kär kollega fick mig att tänka på, nämligen att man inte gärna ligger i sängen med många gånger lästa låneböcker. Tänk på bacillerna! Var har månne de föregående fingrarna som läst boken före mig varit? Har de fingrarna kanske underlåtit att tvättats efter en långsittning på toaletten? Men mina egna böcker vet jag var de varit. Ibland på toa...Ska du låna en bok av mig, he he heee?

Hemska tanke. Låneböcker, en sanitetsrisk? Kanske ska BTJ eller ansvarigt bibliotek återinföra rutinen med etiketten på insidan på främre pärmen som talar om hur man ska förhålla sig med den offentliga egendomen en biblioteksbok är? Är du sjuk får du inte låna. Du får inte äta i samband med läsning av biblioteksbok. Du måste ha tvättat händerna innan du sätter dig med låneboken. Och så vidare....

Men det här är nu mina fina böcker. Bara mina egna. He he heeee...

Och de är rena. For now.

4 kommentarer:

  1. Det är samma sak som med mig och film. Jag kan ladda hem allt gratis, men det är faktiskt inte samma sak som att äga den fysiska produkten med fodral, fina etiketter osv. Jag gillar att kunna öppna fodralet, ta ut min film och sedan avnjuta texten på insidan av konvoluten, massor med onödig text om att filmen minsann innehåller den och den skådespelaren.

    Vilken konsument-slampa jag är som låter filmbolagen utnyttja mig :D

    SvaraRadera
  2. Nu vet jag varför jag inte lånar böcker, har aldrig tänkt på det förut men nu vet ja. Men men, jag SKA komma å låna EN bok, bara jag kommer in till stan.....

    SvaraRadera
  3. Mona: låna en ny bok då:) Sebbe: det ÄR roligt att ÄGA.

    SvaraRadera
  4. Bibliotekets böcker skola bliva till nytta och glädje för många, varför låntagarne anmodas att behandla dem med största möjliga aktsamhet.
    Särskilt uppmanas låntagare:
    Att icke taga i böckerna med våta och smutsiga händer;
    Att icke bära dem ute i regn eller snö utan omslag;
    Att icke skriva eller rita i dem;
    att icke vika hörnen.
    Uppstår någon smittsam sjukdom i lantagarens hem, bör detta omedelbart anmälas till den, som förestår biblioteket, och den lånade boken skall genast återlämnas.

    Etikett som jag kopierat från boken Döden i Venedig.

    SvaraRadera