torsdag, mars 11, 2010

Franska i expressfart

Jag håller som bäst på med en expresskurs i franska. På mp3. Ni vet en sådan där kurs där jag ska repetera vad rösterna säger. Det är en långsam fras som därefter följs av en rasande smattrande variant. Puh, man kan bli stressad av mindre. Min tunga känns dubbelt så stor så fort jag ska härma fransosernas. Så jag kan väl ärligt säga att det går sisådär.

Je suis une bibliothequère et je m´appelle Heidi. Mon mari, il s´appelle Mikael. Et mes enfants, une fille et un fils, ont vent ans et quatorze ans.

Tänkte att om jag far till ett fransktalande land så har jag i alla fall intonationen om inte ordförrådet. Och som alla vet, first impression lasts...bara jag säger en sak på ett klockrent sätt så behöver jag inte säga mer.

Nu ska jag lära mig hur man säger bokplast, biblioteksdatasystem, omlån, lånekort, lånekortsnummer, bokrygg, daisybok, ljudbok, elektronisk resurs, magasin, gallra, etcetera, på franska.

Au revoir mes amis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar