söndag, mars 07, 2010

Läsdagboken mars 2010


Då har jag läst ytterligare en deckare av den spännande isländska författarinnan Yrsa Sigurðardóttir. Aska.
Mitt första möte med henne var 2006 då jag lyssnade jag hennes debutdeckare, den mycket läsvärda och nervkittlande Det tredje tecknet. Och i samband med den lyssningen målade jag också en av mina större målningar under flera nattliga timmar.
I den här boken löser den återkommande huvudkaraktären advokaten Þóra Guðmundsdóttir ett makabert mord genom att hitta kopplingar till ett annat betydligt äldre makabert mord där ett avhugget huvud med en manslem instoppad i munnen och ett vulkanutbrott som lade ett helt ö-samhälle under aska spelar stor roll.
Aska håller dock inte samma höga thrillerkittlande nivå som Det tredje tecknet. Det dröjer länge innan man förstår kopplingarna mellan morden och deras orsaker. Alltför länge. Tyvärr. Det är som att åka en lång lång raksträcka genom ett platt landskap med en bil som inte orkar mera än 90 km i timmen. Det blir väldigt ansträngt. Och det är ett kardinalsfel för en deckarförfattare.
Två bokpoäng av fem delar jag ut till Aska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar