torsdag, april 22, 2010

humanistpretton

Dagens bästa möte: En kvinnlig naturvetare i medelåldern kom till mig och började språka så smått om ditt och datt. Hon höll som mest på att bredda sin akademiska kompetens. Nu skulle hon börja läsa psykologi som en komplettering till det hon kunde sen förr. Biologi och kvantfysik. Lätt skärrad men kanske mest förundrad berättade hon att kurspolarna, mest psykologer och filosofer, humanister alltså, var riktiga pretton som inte alls accepterade naturvetenskaplig kompetens. Hon kände sig mobbad rent ut sagt.

Och jag, en sann humanist, skäms å mina humanistkollegors vägnar.

En humanist står för tolerans och människokärlek. Ju. Och ingen kan säga emot.

Jag är inget humanistpretto jag inte.

2 kommentarer:

  1. Humanist - Javisst! Klart du inte är ett pretto, och var glad för det :)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. det är jag, glad alltså och tack för slogan - den ska jag använda:)

    SvaraRadera