tisdag, maj 25, 2010

jag ler åt...

Jag står här och steker biffar och hör hur dotter sitter och kör symaskinen så hela huset låter som autobahn. Wroooooom wrooooom wrooom. Antagligen trycker hon gasen i botten. Men vad gör väl det, hon syr ju till sin mor. Det ler vi åt.

Nåt annat vi ler åt är gårdagens möte med en medelålders kvinna som skulle ha böcker till sin gamla mor. Gamla modern hade läst alla de välkända kärleksromanerna av Binchy, Roberts, McKinley, Cookson och så vidare....och hon ville ha något som var i närheten av detta. Nåväl, jag gick runt med medelålders dottern och botaniserade i hyllorna och fick fram en del (i mitt tycke) bra titlar. Typ sju böcker. En ansenlig hög kan tyckas. Hon var nöjd. Men sedan viskade hon så fint att gamla modern egentligen gillade tantsnusk. "Man blir så när man blir gammal, tror jag. Man upplever ungdomen igen och alla känslor som spirade i kroppen".

Jahaaaa....jag blev nog ganska tyst men svarade ändå: "men då vet vi till nästa gång", glatt. Senare gnodde jag mina händer rätt så belåtet. Lite porr sådär är ju alltid trevligt.


Allt gott

7 kommentarer:

  1. Rätt kul egentligen att fler verkar våga gå in och låna en erotisk bok, än att gå in och hyra en erotisk film. Det är nog helt enkelt så att erotik är mindre kinky i bokform.

    :)

    SvaraRadera
  2. Det är nog många som drar sig för att låna erotisk litteratur, i synnerhet på mindre bibblor där man måste låna i lånedisken. På stora bibliotek drar man ju boken själv och då kan man ju vänta tills självutlåningsdisken är folktom :) Jag tyckte det var roligt med hennes kommentar så jag ska nog plock fram lite mer "hot" litteratur nästa gång

    SvaraRadera
  3. Valfri pocketbok med Fabio på omslaget bör göra susen :D

    SvaraRadera
  4. ahaaa...eller varför inte lite markis de sade? kama sutra? Jenna Jameson?

    SvaraRadera
  5. Böcker har jag så dålig koll på, men film däremot! Finns väldigt många vackra filmer med erotiskt tema som inte på något sätt är porrfilmer, utan istället små konstverk som fastnat i ögonvrån.

    Vi har ju t.ex. "La Pianiste" av Michael Haneke, om en pianolärarinna som inleder ett förhållande med sin elev. Vacker och fruktansvärd på samma gång.

    "Breaking the Waves" av Lars von Trier. En vacker och väldigt sorglig historia.
    "Shortbus" av James Cameron Mitchell, som är en ren och skär hyllning till sex, utformad att vara såväl underhållande som vågad.

    "9 Songs" av Michael Winterbottom, om ett par som delar lika stor passion för musik som lust. Väldigt vågad, väldigt ärlig och väldigt vacker.

    Skulle nog rekommendera någon av Pier Paolo Pasolinis många cineastiska upplevelser. Han har ju t.ex. baserat sin "Salò o le 120 giornate di Sodoma" på de Sades "Les 120 journées de Sodome ou l'école du libertinage", men gjort en något mer brutal och hemsk historia av det hela.

    Nu blev det ett långt inlägg, men jag har svårt att sluta prata om film när jag väl börjat! :)

    SvaraRadera
  6. jag tackar och tar emot allehanda kommenterar, alla utom 9 songs har jag sett och Hanekes film bygger ju på en nobelpristagare i litteratur, nämligen Elfride Jelineks pianolärarinnan...så nog kan du din litteratur även om du tar in den visuellt:)

    SvaraRadera
  7. ja.....leva med en människa. som lurade sin barndomsvän....på lön...tot ut 57000 istället för avtalade 44000....stal hela verksamheten....What a family.....whooooooops

    SvaraRadera