söndag, juli 11, 2010

Läsdagboken juli 2010




De två senaste dagarna har jag frossat i två typiska tjejböcker. Faktum är att jag inte tror en man skulle läsa dessa, vilket är synd. Lite vin och ostbollar passade i alla fall mycket bra ihop med dessa, ska ni veta. men drick inte så mycket att orden flyter ihop. (ett tips i all vänskaplighet)

Kristin Hannahs roman fick mig i alla fall att gråta. Isabel Wolffs roman fick mig att längta efter att shoppa vintagekläder.


I Vickis vintagebutik (vilket härligt omslag!) får vi följa Vicki som efter bästa väninnans död tar steget öppnar just en vintagebutik. Vicki känner skuld för väninnans död. En dag tar en äldre döende kvinna kontakt med henne och vill sälja sin klädeskollektion. Alla plagg utom en ljusblå barnkappa från tidigt fyrtiotal. När kvinnan berättar historien kring plagget blir Vicki mycket starkt berörd. Hon får ta del av en tragisk historia från nazitiden.

Romanens huvudtema är skuld och botgöring. Och kärlek till kläder, naturligtvis. Varje plagg har en egen, unik historia. En underbart varm och trevlig roman.

Kristin Hannahs snyftroman pratar jag om här: BIBLIOTEKSTIPSET

Trevlig läsning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar