söndag, juli 18, 2010

Service är mitt mellannamn


Jag läser Mona Pånas missnöje över bristande service på en lokal restaurang och förfasas. I likhet med Mona Påna är även jag gammal servitris och yrkesstolt som få. Att sätta gästen främst är den viktigaste egenskapen hos den proffsiga och servicemedvetna servispersonalen och det är något som man ska dunka in i sin personal som arbetsgivare. Annars har man inte i branschen att göra.

Och även som bibliotekarie är detta med service så självklart för mig. Gästen först. Inget konstigt med det. Och under studietiden förvånades jag att ingen, absolut ingen nämnde något om hur viktigt det är med servicekänsla i rollen som bibliotekarie.

En servitris och en bibliotekarie har mycket gemensamt; vi förmedlar och säljer in upplevelser.

2 kommentarer:

  1. Du har så rätt. Det kanske är dax för oss två ändå att slå våra påsar ihop? Kanske en kombinerad resaturang med bokhörna?
    Lördagar kan vi ha sagostund för de små medans föräldrarna kopplar av med ett gott glas vin eller bubbel.

    SvaraRadera
  2. men du, vilken underbar idé! BibblaBaren, kanske?

    SvaraRadera