måndag, juli 19, 2010

Ett historiskt B








Nu är det dags för en ny utmaning på temat historiska romaner från Bibliotekarien läser.


Det här var en riktigt trevlig utmaning tycker jag, och mina svar följer sålunda här:

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven B?

Serien Blodsbröder (måste jag välja en titel på just B så blir det ju nummer tre i serien; Brödraskapet) av Saga Borg (pseudonym för Diane Karlström och Carola Haglund). Åtta böcker ingår i serien som utspelar sig på den svenska landsbygden under 1500-talet. Det är folktro, kärlek och spänning. Stundtals är det ordentligt hemskt. Vi möter hemliga grymma sekter, vi upplever våld och massor av passion. Eftersom det är så mycket skrivarglädje inblandat så bortser vi ifrån att det är historiskt inkorrekt många gånger


2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven B?
Åååhh. En av mina favoritböcker. Den förfördas hemlighet är skriven av Giaconda Belli. Romanen är uppbyggd som en ramberättelse. Kärnan handlar om drottning Juana av Kastilien (1479-1555) som efter sin makes död spärras in och förklaras vara sinnessjuk. Vi träder in i drottning Juanas liv genom en spansk historielärare som träffar en ung kvinna under 1960-talet och tycker hon är förvillande lik den kastilianska drottningen.



3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. bronsåldern, Babylonien, "brott & straff", biblisk tid och/eller bibliska länder? Det går givetvis också bra att skriva om ett annat tema på veckans bokstav.

a) Bronsåldern var riktigt svår, jag funderar så det knakar om jag överhuvudtaget läst någon fiktionsroman i den tidsmiljön. Nåja, jag väljer efter moget övervägande (och efter att ha konsulterat bibliotekskatalogen och ämnesorden) Johanne Hildebrandts mytologiska böcker Saga från Valhalla, Freja och Idun…Gör jag det lätt för mig själv nu, månne? Men oj, vad jag tyckte om dessa böcker då det begav sig.

b) Nästa tema jag väljer är brott och straff och då måste jag bara välja Ariana Franklins Dödens mästarinna. Vi får ta del av makabra mord i medeltidsmiljö. En kvinnlig [rätts-] läkare, en kastrerad saracen och en judisk diplomat/spion, skickade från Salerno, Sicilien, utgör den medeltida polisiära brottsutredningsgrupp som skall lösa en del mycket brutala barnamord i Cambridge, England. Rafflande läsning, kära vänner. Författaren har kommit med en uppföljare som jag ännu inte läst: Dödens labyrint













2 kommentarer:

  1. "Den förfördas hemlighet" verkar intressant. Får skriva upp den på min oändliga att läsa-lista

    SvaraRadera
  2. Den är ordentligt bra så du har en upplevelse att se fram emot

    SvaraRadera