måndag, mars 21, 2011

heidi goes Kalevala på finska

Nå, efter trägen träning har jag idag reciterat första strofen ur första sången ur det finska nationaleposet Kalevala. På finska. Ja, du hörde rätt. Jag läste på finska för en svensk publik. Kalevala är ett hjältepos på 50 sånger skriven på kalevalameter eller finsk runometer. Kära mamma Valkama skrattade gott när jag läste för henne i telefonen. Men jag har tränat och stått i så metriken satt som den skulle:

Mieleni minun tekevi,

aivoni ajattelevi

lähteäni laulamahan,

saa'ani sanelemahan,

sukuvirttä suoltamahan,

lajivirttä laulamahan.

Sanat suussani sulavat,

puhe'et putoelevat,

kielelleni kerkiävät,

hampahilleni hajoovat.

På svenska:

Vet du vad vi borde göra
vad som leker i hågen?
Börja sjunga gamla sånger!
Låna vår röst åt våra runor!
Visa våra släktklenoder,
sjunga dem som de har sjungits.
Orden saftar sig i munnen,
sägner samlar sig och faller,
far som forsar över tungan,
tillrar mellan mina tänder.


3 kommentarer:

  1. Jag blev ung på nytt..Bra .Mor

    SvaraRadera
  2. jep, jag är mäkta stolt över att ha låtit de vilda vackra finska orden tillra ur min mun=)

    SvaraRadera