tisdag, maj 24, 2011

semesterlugnet har infallit...eller?



Första semesterdagen igår och jag vaknade Ping! pigg som en mört klockan halv sju. En blond bibliotekariemört.

Jag snörade på mig löparpjucksen, gnuggade sömnen ur ögonen och snurrade upp mitt blonda hår mitt på huvudet och gav mig ut i spåret med doggen Halifax. Ja, nu jäklar ska jag träna på mina löpsteg! Fyra minuter gång och en minut löpning under minst tjugofem minuter ser mitt komma-igång-schema ut. I och för sig körde jag en timme men det var inga som helst problem. Kanske, kanske, kanske lyckas jag springa 5 kilometer i augusti utan att dö....

Inga ormar syntes till men Halifax fick vittring på två nya spännande hundar som han ville hälsa på och han Ping! drog som en avlöning. Jag satte efter och hade någon klockat mig då hade jag blivit uttagen till OS i 100 meter...Nåja, nästan då.

Väl hemma skurade jag ur köksfönstren, planterade sommarlavendelsticklingarna, gick till köpis för att hämta mina nya böcker från Adlibris, en flaska vin. Och sen tog jag bussen till biblioteket för att hämta filmen Winter´s bone! Och sen hem för en hurtig hundpromenad och sen tvättade jag av altanfasaden och lyssnade på den spännande thrillern 5:e Moseboken av Christina Larsson i min rosa Ipod och sen tänkte jag måla fasade men färgen hade frusit så jag fick istället sätta mig ner och ta ett glas vin och läsa lite i Deborah Harkness storslagna häx-demon- vampyrsaga Alla själars natt.

Och sen då? Dagen var inte slut för det, jag brassade käk till gossarna och sen kollade jag på filmen och sen kollade jag på en till film och klockan blev halv tolv och jag fortsatte läsa i Deborah Harkness storslagna underhållningsbok om häxan Diana som hittar en förhäxad alkemistisk bok om människans (och alla andra väsen som demoner, vampyrer och häxor) skapelse.

Idag har jag träningsvärk men jag ska ut i spåret igen. Häpp!

7 kommentarer:

  1. Klart du fixar femman, jag har ju fixat milen. Har också varit rökare och totalt slapp inför träning och nu springer jag tjejmilen för tredje gången i augusti ;)
    Nästa år ingår du och jag i Kultur och fritids Vår ruset tjejer med egna jackor ;)

    SvaraRadera
  2. aaahhh! Gud vad jag blir avundsjuk på din kapacitet! Vilken brud! Nu har jag nåt att kämpa för:)

    SvaraRadera
  3. Ja drömmen vore ju Stockholmsmaraton mest för att ha gjort det och inte för att det är kul. Eller lite skoj är det när man inser att man faktiskt orkar och kan! Men tjejvasan blir det nog allt iaf

    SvaraRadera
  4. Vilken tur att färgen hade frysit, du behöver inte göra allt på en gång.
    Hurtigbullen...lycka till med springandet, tvivlar inte en sekund på att du klarar det!

    SvaraRadera
  5. köpte ju ny färg idag men det blåste så mycket så jag avstod måleriet:) Och jag har en sjujävla träningsvärk. Imorrn är det dags för löpning igen dock. Tjohej!

    SvaraRadera
  6. Winter's Bone - verkligen en usel film. Handlar bara om en samling tystlåtna lortiga människor som bor i ruckel i en avlägsen håla. Huvudpersoner traskar omkring i skogen och letar efter sin försupne far, det är allt som händer. Försökte läsa boken boken också för några år sedan men gav upp, hade glömt det när jag började titta på filmen. Orkade inte se klart filmen så dålig var den, förstår inte alls att den kunnat få så bra kritik.

    SvaraRadera
  7. Så dålig var den inte men den var deprimerande, ordentligt deprimerande. Det ligger liksom i tiden att skildra socialrealistisk misär på film. Frozen River var oändligt mycket bättre, den ingav i alla fall ett visst hopp. Just nu peppar jag mig och mitt filmtittande med att se Gone with the wind (och Scarlett) igen!

    SvaraRadera