onsdag, juli 13, 2011

Hjärtblad och Hungerelden

nej nej, Aino Trosells Hjärtblad var ingen jättehit att lyssna på under de dagliga två och en halv mil långa cykelturerna. Fattigdom, hungersnöd och elände under andra hälften av 1800-talet i Malung. Förvisso intressant men dessvärre ganska trist. Alldeles för pratig.


Jerker Eriksson och Håkan Axlander-Sundquists andra del av Victoria Bergmans svaghet: "Hungerelden" är då av en helt annan upplevelsekaliber. Jag är direkt medveten om att jag är mycket orättvis mot annan litteratur nu när jag säger det jag kommer att säga. Jag har nämligen varit helt och hållet uppslukad av dessa killars böcker. Men Kråkflickan och Hungerelden är tamejfan bland det bästa jag läst av svensk thrillerlitteratur!!!


Mycket nöje!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar