torsdag, juli 14, 2011

Kära makens boktips



I juni hittade jag den här boken på biblioteket. Det är en historisk roman från 1000-talets Barcelona. Maken blev alldeles till sig och minns med nostalgi den fantastiska historiska romanen Katedralen vid havet som också utspelar sig i Barcelona. Han är alldeles lyrisk över den här romanen. Chufo Lloréns heter författaren och titeln är Jag ska ge dig hela världen.


"Varför är den bra?", frågade jag honom igår.

"Storyn, handlingen", svarade maken.

"Ja, men vad handlar den om som är så bra? Vad händer som gör den så bra?", envisades jag

"Jag vet inte, den är bra bara", replikerade maken.

"Är det kärlek, krig, våld, fattigdom, rikedom, eller vad?" fortsatte jag med mina frågor


Maken orkade inte prata om den mer eftersom han tyckte att jag frågade alldeles för mycket. Han gillar inte prata böcker. Med mig.


Så, kära vänner, här kommer makens tips på en bra bok: Jag ska ge dig hela världen. Och den ska du läsa för att den är bra. Helt enkelt. Och bättre betyg än så kan en bok faktiskt inte få.


Trevlig läsning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar