tisdag, mars 15, 2011

Var glad för fan

Hör ni, vi i Sverige ska inte gnälla över små petitesser som brustna hjärtan, dålig lön, ont i ryggen, sjuka barn, ouppmärksamma makar, sura kollegor, dåliga teveprogram, fel melodifestivallåtar, SJ som aldrig är i tid, böter på biblioteket, felparkeringsdito, liten kulmage, för tidiga morgnar, en hund som kräver uppmärksamhet, tonårstrulighet, Camilla Läckberg, Försäkringskassan, a-kassan. Lägg på mera gnällobjekt bara, hela dagarna hör man folk som gnäller över det ena eller det andra.

Nä, vi ska uppskatta att vi bor i Sverige just nu. Inget jordskalv, ingen tsunami, ingen kärnkraftsolycka, inget inbördeskrig. Var glad för fan. Var glad för att din kaffebryggare puttrar på morgonen, var glad åt att solen skiner genom trädtopparna, var glad för att du har en skön halsduk om halsen, var glad åt att vara ute och få rödrosiga kinder, var glad åt att ett bibliotek finns nära dig där du kan få leende service från Sveriges trevligaste bibliotekspersonal.

Var glad för fan! Just nu är jag glad för att jag klarat tio armhävningar på knä och tre riktiga. Puuuh.

9 kommentarer:

  1. Vad träffad jag känner mig eftersom jag själv spottade å fräste i senaste inlägget men man lär få gnälla lite oxå men det är jobbigt att hela tiden höra det från samma person.

    GJort om sidan lite ser jag, vet inte riktigt vad jag tycker om det ännu, men det kommer....

    SvaraRadera
  2. Lite lagom gnäll behöver nog de flesta för att orka med vardagen, men det är viktigt att inte låta gnället ta över. Det gäller att inte bli energitjuv så de runt omkring en inte orkar med en eller mår dåligt av att ha en i närheten.

    Självklart ska vi vara glada och tacksamma åt att vi bor i Sverige. Det finns mycket att vara glad över.
    Grattis till armhävningarna, duktig du är.
    Kram Anne Catrine

    SvaraRadera
  3. Mona: inte meningen att någon ska känna sig träffad. Gnäll ska ju ses som en början till en förändring. Jag menade snarare att man kan glädjas åt det lilla (som solens strålar) när andra har det tusenfalt värre. Jag vet inte heller vad jag tycker om sidan.
    Anne Catrine: Jag håller med, det finns så mycket saker att glädjas över=)

    SvaraRadera
  4. Håller med dig vi ska vara glada ..
    Lider med Japanska folket.
    Din rosa sida var bättre..Mor..

    SvaraRadera
  5. Håller med min mummi! Banan-bloggen är ingen hit.
    Vi ses imorgon!

    Dotter

    SvaraRadera
  6. Nu var det annat igen. Håller du på att testa dig fram? Denna var stilren tycker coh texten mer lättläst, förra var sisådär...

    SvaraRadera
  7. Bananbloggen? Hahahaha, Då slopar vi den men den här är lite trist, eller???

    SvaraRadera
  8. Nä jag tycker denna var stilren å snygg men det kanske inte är Heidi som är en färgsprakande person.

    SvaraRadera
  9. Nje, denna var inte så bra heller.

    SvaraRadera